Apie projektą
Kas yra QUAL-AID?
Lietuvos teisės institutas kaip pagrindinis projekto koordinatorius kartu su parneriais Valstybės garantuojamos teisinės pagalvos tarnyba (Lietuva), Lietuvos advokatūra (Lietuva), Frankfurto J. W. Goethe universitetas (Vokietija) ir Teisinės pagalbos valdyba (Nyderlandai) įgyvendina projektą „Teisinės pagalbos kokybės didinimas: bendrieji standartai skirtingoms šalims“ (eng. „Enhancement of Legal Aid Quality: General Standards for Different Systems“ (QUAL-AID)).
Šio projekto tikslas yra sukurti minimalius advokatų veiklos/teisinės pagalbos standartus, tinkamus taikyti visose Europos Sąjungos (ES) valstybėse ir sukurti šių standartų laikymosi kontrolės metodiką, tinkamą taikyti visose ES valstybėse. Siekiant pagerinti teisinių paslaugų kokybę, kuriami bendri standartai dėl teisinės pagalbos teikimo ir kokybės užtikrinimo, didinant teisinės pagalbos politikų, administratorių ir paslaugų teikėjų gebėjimus, siekiant užtikrinti aukštos kokybės teisinę pagalbą.
Iki šiol ES nebuvo bandymų suderinti teisines pagalbos sistemas, taikomas skirtingose ES valstybėse. Skirtingos taisyklės gauti teisinę pagalbą gali trukdyti nustatyti minimalius ES standartus dėl patekimo pas advokatą ir kitas procesines teises ES baudžiamojo teisingumo erdvėje. Teisė į teisinę pagalbą yra viena iš pagrindinių žmogaus teisių, užtikrinanti teisę į veiksmingą teisingumą ir teisingą bylos nagrinėjimą visiems asmenims, įskaitant ir tuos, kurie negali sau leisti padengti teisinio atstovavimo ar bylinėjimosi išlaidų.
Vykdant projektą „Teisinės pagalbos kokybės gerinimas: bendrieji standartai skirtingoms šalims“ atliekamas išsamus vertinimas ir palyginamos trys skirtingos teisinės pagalbos schemos šalyse partnerėse. Visų pirma, vertinami teisine pagalba suinteresuotų šalių (paramos gavėjų, administratorių, tiekėjų, kriminalinės justicijos sistemos dalyvių) poreikiai ir lūkesčiai. Taip pat bus vertinama geriausia tarptautinė praktika, tai leis sukurti visapusišką rekomendacijų paketą politikos formuotojams, kaip pagerinti teisinės pagalbos kokybę.
Įgyvendinant projektą bus sukurtos mokymų programos teisinės pagalbos politikos formuotojams, teisinės pagalbos administratoriams ir teisinės pagalbos teikėjams. Lietuvoje, Vokietijoje ir Nyderlanduose bus organizuojami mokymai.
Projektas yra finansuojamas Europos Komisijos, jo planuojama trukmė – dveji metai nuo 2017 m. sausio iki 2019 metų sausio.
Kodėl QUAL-AID?
In the recent years, the EU has embarked on a substantial work towards achieving common minimum standards on procedural rights in criminal proceedings to ensure that basic rights of suspects and accused are duly protected. The Directives 2010/64/EU on interpretation and translation and 2012/13/EU on the right to information in criminal proceedings were adopted, along with the Directive 2013/48/EU setting out minimum standards on the right of access to a lawyer in criminal proceedings and in European arrest warrant proceedings. Furthermore, in November 2013, the European Commission presented a package of proposals to further strengthen procedural safeguards in criminal proceedings, including a Proposal of a Directive on provisional legal aid. These proposals are accompanied by EC Communication concerning EU Agenda on procedural safeguards for suspected and accused persons and by two EC Recommendations on safeguards for vulnerable persons suspected or accused in criminal proceedings, and on the right to legal aid in criminal proceedings.
Despite the EU’s substantial legislative advances on procedural rights in criminal proceedings, provision of legal aid for suspects/accused is still not regulated at the EU level. The right to legal aid is one of the core human rights meant to enable effective access to justice and fair trial for persons who cannot afford bearing the costs of legal representation/proceedings. This right is enshrined both in Art. 6 of the European Convention on Human Rights and in Art. 47 of the EU Charter on Fundamental Rights. It is clear that robust legal aid mechanisms are indispensable for enabling successful implementation of aforementioned EU instruments on procedural rights of suspects and accused persons.
The Directive 2013/48/EU on the right of access to a lawyer in criminal proceedings explicitly notes that it does
not regulate the issue of legal aid. The Directive on provisional legal aid for suspects or accused persons still
remains a draft proposal and it is unclear when it will be formally adopted. Moreover, it concerns merely
provisional access to a lawyer until the decision on full-scale legal aid has been taken and it benefits only
persons deprived of their liberty. The Commission Recommendation on the right to legal aid for suspects or
accused persons in criminal proceedings is currently the only document that addresses some aspects of legal
aid and aims at EU-wide convergence on some basic principles, however, it is legally non-binding, very brief
and general in nature.
The European Court of Human Rights has held on numerous occasions that the State’s obligation to provide legal aid is not fulfilled merely by appointing a publicly funded lawyer; it must ensure that such legal aid provided is both practical and effective. Therefore, it is necessary for the CoE states to set up mechanisms that would ensure high quality legal aid services, promote accreditation and continuous training of legal aid providers, as well as proper monitoring and supervision of the system.
QUAL AID is exactly aimed at addressing the aforementioned gaps by offering practical and
highly innovative solutions to these common EU challenges.